Vad är nytt med innovationen och vad är det som får den att fungera? Här är frågorna som testar din egen förståelse.
Vilken problem är det som innovationen ska lösa? Och är det problemet lika viktigt för dig som för innovatörerna själva?
Har du stöd både uppifrån och nerifrån? Har du tid och energi att driva en stor förändring? Här är kontrollfrågorna du behöver.
Problem blir enklare att lösa om man är systematisk. Prickarna hjälper dig att tänka på en sak i taget och inte tappa fokus.
Ducka inte för de svåra frågorna, utan ta tag i dem en i taget. Använd wordmallen som hjälper dig.
Vad behöver du veta om du får möta upphovspersonerna bakom innovationen? Här är en checklista med frågor.
Den som aldrig vågar göra misstag får sällan någonting gjort. Men det är skillnad på fel och fel.
Balanced scorecard låter dig tänka på en sak i taget och vikta dina svar genom poängsättning.
Använd webbverktyget som låter alla att säga sin mening - utan att behöva skylta öppet med den.
Hjälp dina medarbetare att sätta ord på vad de hoppas på och vad som oroar dem.
Ett pilotförsök är en begränsad insats med begränsat antal deltagare och målgrupp under en begränsad tid.
Utvärdering är mer än att bara fråga vad alla tyckte. Här är en bättre och mer systematisk 4-stegsmodell.
Ingen vill misslyckas. Men när fiaskot är ett faktum gäller det att utnyttja det för att lära sig så mycket som möjligt.
Uppbackningen från din egen chef är avgörande. Det här behöver din chef av dig.
Hitta formuleringarna när när du ska släppa nyheten om din planerade förändring.
Vad du ska säga, hur du ska säga, vem du ska säga det till och vad du inte ska säga.
Skapa möte där du lyssnar och öppnar upp för alla åsikter, men utan att släppa rodret.
Vilka ska vara med och vad ska de göra? Det har blivit dags att forma din laguppställning.
När alla är i gång är det ditt jobb som chef att driva på, serva, prioritera och informera.