Verktyg 14: Lär av fiaskot

INGEN VILL MISSLYCKAS med ett förändringsprojekt. Därför är det mänskligt att vilja stryka ett streck över ett tråkigt eller fiaskoartat resultat och gå vidare. Men fall inte för den frestelsen!

Ett dåligt resultat har massor av värdefullt lärande att bjuda på för den som förmår att utforska det med nyfiket intresse. Var noga med att det inte handlar om att ge någon skulden, utan att på allvar förstå vad som gick snett och varför för att kunna dra rätt slutsatser. Frågorna kan varieras ytterligare, men här är några förslag.

Ett formulär i Word-format med dessa frågor samt svarsrutor som går att skriva i finns för nedladdning här.

1. Var det genomförandet som hade brister?

2. Försökte vi lösa fel problem?

3. Var tiden inte mogen?

4. Övertolkade vi behovet hos de berörda?

5. Spände vi inte bågen tillräckligt hårt?

6. Fanns det motstånd som vi inte förstod eller underskattade?

7. Gav innovationen inte det mervärde för målgruppen som vi trodde?

8. Kunde vårt förarbete ha varit bättre?

9. Räckte vårt engagemang inte hela vägen?

Någon har sagt att ett misslyckande ska undersökas med samma hänförda nyfikenhet som en skolklass dissekerar en fjäril på en biologilektion. Se därför till att formerna för ett sådant möte blir trevliga och avspända, till exempel genom att bjuda på något gott till kaffet.